25 november 2012

SP500 strukturerat i vågor enligt EWT...

Hej vänner,
Om jag tolkar div. aktierelaterade forum rätt så finns det inget som förvirrar mer än vågräkning, så jag tänkte fortsätta lite på temat vågräkning i dagens blogg.

Den vågräkning tekniska analytiker använder har vi Ralph Nelson Elliott ->> att tacka för. Sedan Elliots död är det närmast Robert Prechter ->> som fört teorier om Elliot Wave Theory vidare in i modern tidräkning. En variant av EWT, Objective Elliot Wavetheory har utvecklats av Anthony Caldaro och den kan följas dagligen på Caldaros blogg ->>

Vad e EWT...
Principen för Elliotvågor finns väl beskriven överallt på internet och Wikipedia har en bra artikel med alla grunder här ->>
Egentligen finns det inget enklare än att lära sig än EWT, låt mig citerar Bob Prechter från hans videoseminarium, "Om du kan räkna till fem och kan skriva A, B, C så har du allt du behöver". Det finns tre regler som måste uppfyllas, och ovanpå det finns tre "guidelines" som bör uppfyllas:

Regler:
Våg 2, (rekyl), får aldrig gå lägre än botten på våg 1
Våg 3 kan aldrig vara den kortaste vågen av 1, 3, och 5
Våg 4, (rekyl), får aldrig penetrera området för våg 1


Guidelines:
Om våg 3 är längst bör våg 1 & 5 bli lika, både i tid och längd.
Om våg 2 är en "simple sharp" bör våg 4 bli en komplex sidledesvandring, och omvänt.
En rekylbotten bör vara i nivå med våg 4 i föregående större våg.


...EWT i praktiken...
Jag har suttit ett tag och "räknat till fem", och jag inser att det faktiskt gör livet lättare som trader, speciellt om man även lärt sig Steve Nison´s Candlestick Charting Techniqe. Här följer ett citat från ett inlägg jag skrev tidigare idag på placera.nu´s forum, tillsammans med några bilder...

SP-500 strukturerat i vågmönster
Även jag hänger upp mig på den fallerade femte vågen i april 2011 och jag har suttit och försökt få ihop vågmönstret ett antal gånger sedan dess. Här e två bilder som du kan kasta ett öga på, den första e Caldaros vågräkning up to date:


Den andra e ett alternativ till Caldaros vågräkning:


Jag känner mig inte bekväm med någon av dessa alternativen. Antingen har mänskligheten tack vare FED´s agerande gått in i ett nytt psykologiskt beteendemönster, eller så har vi ngt. helt annat på G.

Vet inte om du har tillgång till Bob Prechters videotutorial om EWT, men drygt 2 timmar in i videon har han en liten quiz där han ritat in ett vågmönster som han ber seminariets deltagare strukturera och hur otroligt det låter så stämmer hans quiz-mönster exakt med vad vi har idag, (seminariet höll han 1987).

Svaret på hans quiz såg identiskt ut med det här.


Ovanpå det kan de vara vettigt att titta på DJ i ett betydligt större perspektiv mellan varven än vad vi punktjägare gör normalt. Där har vi en potentiell gigantisk huvudskuldraformation under bildande sedan mitten 90-talet.
http://stockcharts.com/freecharts/historical/djia1900.html ->>

Låt mig runda av de hela med "Bob Prechter Explains 'Triple Top' Forming in U.S. Stock Market"


Utifrån de här bör vi alla vara på vår vakt, om vi inte gör en ny övertygande topp inom de närmaste kan det mycket väl bli en självuppfyllande effekt som tar väldigt många på sängen. Vi är inte e de enda som e medvetna om hur det ser ut i ett större perspektiv.

Bästen
noonne

1 kommentar:

  1. Hejsan Nonne,
    Jag har följt din blogg sedan starten och tycket att du gör ett fantastiskt jobb.
    Det har varigt till stor nytta.
    Har du provat våg beräkning av OMX30?
    Jag får inte ihop det riktigt.
    Mvh Magnus

    SvaraRadera